25 års jubileum

Gandsfjord karateklubb 25 år

Gandsfjord Karateklubb ble startet i 1993 av Shihan Jarle Sundvor, som i dag er hovedtrener.
Sundvor har over 30 års erfaring med kampsport, og innehar graden 5. dan.
I dag har Gandsfjord Karateklubb rundt 120 medlemmer som trener med tanke på konkurranser eller for treningens del.

Gandsfjord Karateklubb trener karatestilarten Kyokushinkai, som ble grunnlagt av Masutatsu Oyama. Det kanskje fremste kjennetegnet på denne stilarten er fokuset på fullkontakt sparring. Til tross for dette behøver en ikke være spesielt tøff eller sterk for å starte med karate. Karate handler mest om å konkurrere med seg selv, og nå sine mål samtidig som man opptrer ydmykt og høflig ovenfor andre.

25-årsjubileet ble feiret på sporty vis med treningssamling tre dager til ende. Trekkplasteret var gjesteinstruktøren Shihan Javier Lezcano fra Spania. Shihan Javier Lezcano har både 6. dan i Kyokushinkai karate og 1. dan i kickboxing. Innen karate er han verdensmester i kata og Europamester i fullkontakt sparring. Opp gjennom årene har han trent opp flere dyktige fightere og katautøvere som har fått høye plasseringer på internasjonalt nivå. Shihan Javier er blant de mest ettertraktede instruktørene i Europa.

Treningshelga startet fredag kl 18 med en times lang kataøkt. Kata kan sammenlignes med «mønster» eller «formasjon», og går ut på at slag, spark og blokkeringer settes sammen i et bestemt mønster. Klokka 19.30 var det klart for sparring.
Deltakerne på treningshelga kom fra flere klubber i distriktet og andre deler av landet. De kunne selv bestemme hvor mange treninger de ville være med på, og treningen ble delt inn etter deres ulike erfaringsnivåer. I tillegg ble det vekslet på trenerne, så alle fikk oppfølging, både av Shihan Javier, og av andre dyktige instruktører.

På lørdagen var det tre treninger med vekselvis sparring og kata. På kvelden var deltakerne invitert med på middag for å feire 25-årsjubileet. Søndagen var det to treningsøkter før deltakerne takket for seg og dro hjem.