Listerkarusellen 23.03.19

Lørdag 23.03.19 arrangerte Lista Karateklubb karusellstevne. Dette var det siste stevnet i serien 2018/2019. Karatestilarten det konkurreres i er Kyokushinkai. Selv om Kyokushinkai karate kjennetegnes av fullkontakt sparring, går juniorutøverne med ikledd hansker, leggbeskyttere, tannbeskytter, susp, brystbeskytter, hjelm og vest.

Karusellstevnene holdes i Listerregionen og retter seg i hovedsak mot juniorutøvere, altså de under 18 år. De yngste utøverne er 10 år gamle, og det deles ut premie til alle. Listerkarusellen er et lavterskelstevne som arrangeres for å gi utøverne stevneerfaring. På det første karusellstevnet får utøveren bronsemedalje, på det andre karusellstevnet får utøveren sølvmedalje, og på det tredje vanker det gull.

Nytt av året er at voksne utøvere (over 18 år) kan delta i sparring så sant de ikke har deltatt i norgescupstevner eller norgesmesterskap. De voksne kan kun delta i sparring, mens for juniorutøverne er det valgfritt om de vil stille i sparring eller kata eller begge deler.

Gandsfjord Karateklubb var representert av seks spente juniorer i tillegg til Sergio Bermudez som stilte som dommer.

Aron Morsdal og Olav Kuvåssæter deltok i sparringklassen. De fikk prøvd seg mot motstandere fra andre klubber og får med seg gode erfaringer fra stevnet.

Elisabeth Sandnes har tydligvis blitt bitt av basillen etter deltakelsen i NM forrige helg og gikk kata.

Even Kuvåssæter, Konrad Morsdal og Elias Almås Hatlem var klubbens «allroundere», og deltok i både kata og sparring.

Listerkarusellen er en fin mulighet for utøverne å få stevneerfaring. I tillegg er det kjekt å møte jevnaldrende fra andre klubber og kanskje treffe igjen de en ble kjent med på sommer- og vinterleir.

Gandsfjord Karateklubbs medlemmer og trenere sender en applaus til utøverne og støtteapparatet og håper det frister til gjentakelse.